söndag 10 februari 2013

Reflektion v.6

Vad har vi gjort denna veckan, hur har vi gjort det och vad har jag lärt mig...? Hur aktiv har jag varit och hur mycket har jag utmanat mig själv på en skala av tio...? Detta skall denna reflektionen handla om, men jag tänkte även skriva om lite annat jag har kommit att tänka på under helgen...
Vad vi har gjort är ju enkelt! Eller...? Nja, det är det faktiskt inte! Vi skulle arbeta med något vi ville förändra i Frölunda. Eller rättare sagt vi skulle utgå från Frölunda. Så, vad vill jag förändra? Från början tänkte jag göra ett projekt där jag försöker att visa att alla skall respektera varandra och detta tänkte jag genomföra med att fixa håret i tuppkam, sminka mig hårt och ta på mig en massa nitasr. Sen tänkte jag gå ut på Frölunda Torg och lite oförutsägbart "haffa" olika människor på ett lite burdust sätt och ställa en fråga, till xempel; Vet du var optikern ligger? Eller; Hur hittar jag till leklandet? Alltsdå någon sorts fråga som man kanske inte förväntar sig att någon hårdsminkad tuppkammad svartklädd Lisbeth Salandervarelse skulle ställa. Kan ju hända att jag drar alla lite över en kam nu och har lite förutfattade meningar, men jag tror att folk kanske mer skulle förvänta sig frågor såsom; Var ligger drogavvänjningen? Eller, var ligger skivaffären? Eller nåt liknande. Men... detta projekt blev aldrig sjösatt eftersom jag inte riktigt visste vad jag faktiskt ville åstadkomma med det. Istället valde jag att gå runt med ett plakat där det stod; Är du positiv idag? Detta knatade jag runt med på Frölunda Torg och hör och häpna!!!; Jag fick hur mycket reaktioner som helst!! Människor log åt mig, de kom fram och pratade, de frågade vad jag gjorde och de svarade på frågan på plakatet utan att jag faktiskt ens pratade med dem. Så vad lärde jag mig då av detta?

Jag lärde mig att jag själv är väldigt fördomsfull, att  jag förväntar mig att människor ska bete sig på ett visst sätt och naturligtvis agerar jag själv då på ett visst sätt som gör att mina medmänniskor ger det gensvar jag förväntar mig. Jag lärde mig att de flesta människor faktiskt är mer positiva än jag förväntade mig. Jag lärde mig även att jag faktiskt kan och vågar utmana mig själv mer än jag tror. Alltså: Jag har nog fått mer självförtroende denna veckan, för jag har vågat att synas, att prata med människor jag inte känner och att dra till mig uppmärksamhet.
I och med detta uppdrag började jag även tänka på en fråga som Mattisas har ställt några gånger till oss i gruppen; Vilken tp av lärare vill jag bli och jag tror att jag har kommit fram till svaret nu; Jag vill bli en inspirerande lärare som ger mina elever självförtroende och mod, som blir rättvisa och som vågar att titta och faktiskt SE sin omgivning med öppna ögon. Alltså; Jag vill bli en FLEXIBEL och TROVÄRDIG lärare som inspirerar! Tack Mattias för att du fick mig att tänka på det!! =)

Blå Himmel!!

4 kommentarer: