torsdag 21 februari 2013

Reflektion v.8

Denna veckan har vi gått på olika gallerier! Det var första gången jag någonsin satte min fot på Konstmuséet i Göteborg!! Fattar inte hur jag har lyckats med att missa detta!! Jag valde att efter vi gått in som grupp, gå själv. Jag gick där och filosoferade och tittade på dessa fantastiska föremål. Aldrig hade jag kunnat föreställa mig att en målning skulle kunna få mig att känna så mycket!!!
Jag tittade på Karl Larssons utställning och den var nog den som mest väckte någonting hos mig, kan inte förklara vad, men nåt var det! Jag ville inte gärna gå därifrån, ville bara stanna och titta mer! Jag tittade även på Strindbergs utställning... den var intressant, men lite...deprimerande? Kan inte riktigt förklara känslan jag fick när jag gick där. Många foton av Strindberg själv och han såg likadan ut på alla... ögonen... dessa ögon... kom på mig själv med att tänka på att han måste ha haft väldigt bleka kalla ögon... ingen skön känsla alls faktiskt!
Sen var det utställningen innan Strindberg... våldsam, jobbig.... förstod inte alls vad personen/personerna vill säga... vad är poängen med det hela? Fattar inte.

Efter konstmuséet gick Agneta och jag till två andra gallerier. Ett hette Nils Åberg och ett hette Galleri&More. På Åbergs galleri fanns det tavlor som var gjorda med fossiler som inspiration. Mycket olika textur och färg. Det gav en skön känsla att gå in där och man förstod vad konstnären ville säga eller visa med  sin konst. Mycket intressant!! Galleri& More hade en helt annan stil, även här mycket vacker konst!! Här fick vi även träffa en av konstnärerna och höra lite om hennes konst. Av någon anledning fick de som arbetade där för sig att vi var lärare på HDK, det spelade ingen roll hur mycket vi än försökte förklara att vi var STUDENTER!! Så nu vet ni det; Agneta och jag råkade skippa resten av utbildningen och struntade i fritidsdelen och blev helt enkelt lärare på HDK!! =)

Så... vad har jag lärt mig denna veckan? Jo, jag har lärt mig att se konst på ett annat sätt, att faktiskt ta till mig den. Jag har fått upp ögonen lite för hur olika konst kan se ut och att man kan förmedla en känsla med konst. Vad jag iof visste innan men något som jag ändå tycker är intressant är att konst kan väcka så olika känslor inom en... och att det väcker olika känslor inom olika personer! Ingen nytt, men lite häftigt!!

Blå Himmel!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar